Rozwiązywanie konfliktów i budowanie relacji – mediacje rówieśnicze

Autor:

Kategoria: , ,
Źródło: pixabay.com Licencja: https://pixabay.com/pl/service/license

Źródło: pixabay.com Licencja: https://pixabay.com/pl/service/license

Trzeba mieć świadomość, że w środowisku szkolnym pojawienie się sytuacji konfliktowych wynikających z różnicy zdań to coś zupełnie normalnego. Dlatego należy mieć świadomość, jak sobie skutecznie z tym radzić. Istotnym wsparciem mogą się okazać mediacje rówieśnicze i szkolne. Jak je wykorzystać, czym się charakteryzują i jak pomagają rozwiązywać konflikty? Tym zajmiemy się w naszym wpisie, zapoznaj się z nim, zobacz jakie są standardy mediacji rówieśniczej i wykorzystaj je w swoich działaniach.

Mediacje szkolne i rówieśnicze – charakterystyka

Profilaktyka zachowań problemowych dzieci obejmuje zarówno mediacje rówieśnicze, jak i mediacje szkolne. To dwa procesy, które są równie istotne, choć należy traktować je odrębnie. Mediacje szkolne to te, które dotyczą konfliktów związanych z działalnością statutową szkoły i wynikają z relacji między uczniami, nauczycielami czy innymi pracownikami szkoły. Natomiast jeśli chodzi o mediacje rówieśnicze to w grę wchodzi rozwiązanie problemów, gdzie do stron konfliktu należą uczniowie. Jako mediatorzy w takich mediacjach występują rówieśnicy i to oni pomagają w procesie rozstrzygania sporów, co ma ułatwiać budowanie właściwych relacji między młodymi ludźmi.

Kto prowadzi mediacje w sytuacjach konfliktowych?

Zarówno mediacje szkolne, jak i rówieśnicze wymagają odpowiedniego poprowadzenia. To właśnie rola, jaką odkrywa mediator szkolny i rówieśniczy jest kluczowa, by osiągnięcie porozumienia okazało się możliwe. Mediator to osoba posiadająca kompetencje i umiejętności kreatywnego myślenia, by zaproponować właściwe sposoby rozwiązywania sytuacji problemowych. Różnica polega na tym, kto będzie odpowiadał za prowadzenie mediacji.

Mediacje szkolne i rówieśnicze mają swoją specyfikę i inna osoba występuje w roli mediatora. Ich zadaniem jest poprowadzenie ich w duchu sprawiedliwości naprawczej, która sprawi, że obie strony konfliktu będą usatysfakcjonowane rozwiązaniem. Przy mediacjach szkolnych za prowadzenie działań odpowiada osoba dorosła, która w zakresie mediacji próbuje doprowadzić do rozwiązywania konfliktów między dwoma osobami związanymi ze środowiskiem szkolnym. Inaczej jest, gdy w grę wchodzą mediacje rówieśnicze, ponieważ w tym przypadku za mediacje odpowiada rówieśnik stron konfliktu.

Jak należy kształtować proces mediacji?

Rola mediatora w prowadzeniu całego procesu jest kluczowa. Powinna to być osoba, która ma umiejętność rozwiązywania konfliktów i jednocześnie będzie w stanie postawić się w pozycji autorytetu arbitra. Nie jest to zadanie łatwe, do tego dochodzi również umiejętność ustalenia zakresu prowadzenia mediacji, na co powinny zgodzić się obie strony. Mediator powinien zbudować rolę przewodnika, który będzie pomagał stronom konfliktu w znalezieniu drogi do porozumienia. Przestrzeganie zasad mediacji to klucz do sukcesu i zadowolenia stron konfliktu. Prowadząc rówieśnicze mediacje szkolne nie można postawić w roli oceniającej, lecz wspomagającej pamiętając o zachowaniu takich zasad, jak: dobrowolność, poufność, bezstronność i neutralność. Właściwie zaangażowany mediator to klucz do sukcesu i szansa, że mediacje będą bardziej efektywne, a cały proces sprawiedliwy.

Dlaczego proces mediacji jest tak istotny?

W przypadku wprowadzenia mediacji do procesu rozwiązywania konfliktów, można oczekiwać mechanizmów, które będą budowały możliwość zachowania poprawnych relacji między uczniami i pracownikami szkoły. Mediacje to szansa na to, że możliwa będzie transmisja pozytywnych wzorców zachowań przez osoby, które mają je ugruntowane i wiedzą, jak przekazać je innym. To sprawa niezwykle ważna, ponieważ szczególnie wśród młodych osób budowanie właściwych zachowań powinno zaczynać się od prawidłowych wzorców, czego w wielu przypadkach brakuje. Z mediacjami możliwe będzie szukanie rozwiązań, w których obie strony konfliktu będą zadowolone z przeprowadzonego rozstrzygnięcia. To istotne, by realizowane było kształtowanie kompetencji kluczowych ważnych dla rozwiązywania sporów. Właściwie prowadzone mediacje rówieśnicze powinny sprawić, że zażegnany będzie konflikt bez sięgania do radykalnych rozwiązań, które mogłyby zaognić spór.

Budowanie odpowiedzialności za zachowanie

Oparcie się się na autorytecie mediatora to szansa, że konflikty rozwiązywane będą skutecznie, a jednocześnie będzie to również szansa na budowanie u uczniów poczucia odpowiedzialności za czyny i decyzje. Uniknięcie konfrontacji między stronami to również okazja, by pokazać uczniom, że można wspólnie znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie. To również lekcja dla młodzieży, że warto promować współpracę i wzajemne zrozumienie. Rola jaką mają mediacje rówieśnicze w rozwiązywaniu konfliktów jest więc nieoceniona i zdecydowanie powinno się je promować wśród młodych osób.

Rozwiązuj konflikty z pomocą mediacji

Powyższe rozważania doskonale pokazują, że prowadzenie mediacji to doskonały sposób na rozwiązywanie konfliktów. Nie powinno się lekceważyć tej metody, wręcz przeciwnie dążyć do jej promowania, by zachęcać do takiego sposobu rozwiązywania sporów. Umożliwi to uniknięcie konfrontacji i pozwoli zbudować właściwe relacje wśród młodych osób.