Kategorie
Firma

Profil Zaufany – kontakt z urzędem bez wychodzenia z biura

Przedsiębiorca w Polsce dużą część spraw urzędowych może już dzisiaj załatwić on-line. . Dlatego, decydując się na rejestrację własnej firmy, dobrze zacząć od założenia Profilu Zaufanego. Posiadając Profil Zaufany możemy szybko i łatwo potwierdzić naszą tożsamość w kontaktach z administracją.

Lista spraw urzędowych, które przedsiębiorca może załatwić przez Internet, nieustannie się wydłuża. W taki sposób możemy nie tylko zarejestrówać firmę, ale również zgłosić zmianę danych firmy, załatwi sprawy w ZUS albo zarejestrować się do VAT.

Do czego służy Profil Zaufany

Profil Zaufany jest przypisany do konkretnego PESEL i dzięki temu pozwala na weryfikację tożsamości osoby załatwiającej sprawę urzędową. Działa tak, jak podpis elektroniczny. Dzięki Profilowi Zaufanemu drukowanie i podpisywanie papierowych dokumentów przestaje być konieczne, a sprawy urzędowe można załatwić elektronicznie.

Jak założyć Profil Zaufany

Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby. Pierwszy to rejestracja w serwisie pz.gov.pl, wypełnienie wniosku i wizyta w punkcie potwierdzającym profil. Drugi sposób nie wymaga osobistego stawienia się w punkcie potwierdzającym i polega na założeniu Profilu Zaufanego poprzez serwis bankowości internetowej. Dane użytkownika do serwisu pz.gov.pl w tym przypadku przekazuje bank. Taką usługę świadczą: platforma Envelo.pl, ING, Inteligo, Millennium, Banku Pekao, PKO BP, Santander Consumer Bank, mBank i Alior Bank (aktualna lista na stronie pz.gov.pl).

Profil Zaufany ważny jest 3 lata, ale jego ważność można przedłużać. Założenie Profilu jest bezpłatne.

Sprawy, które można załatwić używając Profilu Zaufanego

Używanie Profilu Zaufanego umożliwia podpisywanie dokumentów, które wysyłamy do urzędów drogą elektroniczną. Profilem można się posłużyć np. rejestrując działalność, rejestrując VAT, załatwiając sprawy w ZUS, występując o koncesje, podpisując JPK_VAT czy występując o zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami. Należy pamiętać, że Profilem Zaufanym nie można natomiast podpisywać deklaracji i informacji podatkowych (do tego celu służy serwis e-Deklaracje). Przy pomocy Profilu Zaufanego nie załatwimy także niektórych spraw związanych z prowadzeniem spółek.

Profil Zaufany a podpis elektroniczny

Profil Zaufany służy do kontaktu z administracją. Jest bezpłatny. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na komunikację elektroniczną, mogą zamiast lub obok Profilu Zaufanego posługiwać się także podpisem elektronicznym (kwalifikowanym). To rozwiązanie, w przeciwieństwie do profilu Zaufanego jest płatne, ale daje np. możliwość podpisywania dokumentów handlowych.

Więcej informacji na temat Profilu Zaufanego i podpisu elektronicznego znajdziesz na stronie biznes.gov.pl/profil

Autor: Tomasz Nordyński

Tomasz Nordyński, redaktor portalu ABC-Podatki.pl, dziennikarz i copywriter finansowy oraz podatkowy. W wolnych chwilach skupiam się na zagadnieniach finansowych oraz administracyjnych.