Kategorie
Podatki

Praca asystenta ds. księgowości

Praca asystenta ds. księgowości odbywa się w głównej mierze w biurze. Stanowisko to, obok fakturzystki i technika rachunkowości, zostało wydzielone wśród pracowników do spraw rachunkowości i księgowości. Jakie warunki należy spełnić, aby móc ubiegać się o tę posadę? Jakie obowiązki ciążą na asystencie ds. księgowości?

Zalety i wady pracy jako asystent ds. księgowości

Stanowisko to z pewnością docenią osoby, którym zależy na lekkiej pracy o charakterze umysłowym. Asystent ds. księgowości w głównej mierze wspomaga pracę księgowego, przy którym może się wiele nauczyć. Do najważniejszych obowiązków należy przyjmowanie i gromadzenie dokumentów pod kątem ich rodzaju, a także ich weryfikacja pod względem formalno-rachunkowym. Ponadto przygotowywanie dowodów księgowych do zapłaty oraz ich ujmowanie w księgach rachunkowych. Praca asystenta ds. księgowości polega także na wprowadzaniu dowodów księgowych do systemu finansowo-księgowego. Pracownik ten jest zobowiązany do sprawdzania rozrachunków w odniesieniu do zgodności wartości faktury z zapłatą i terminów realizacji, jak również sporządzania raportów i zestawień – za pomocą komputerowych programów finansowo-księgowych – oraz wypełniania formularzy w oparciu o informacje, które pochodzą z ksiąg rachunkowych. Zarówno zaletą jak i wadą jest duża odpowiedzialność za wykonywanie wyżej opisanych zadań. Z jednej strony motywuje to do działania, a z drugiej sprawia, że popełniony błąd może być źródłem ogromnego stresu i niskiej samooceny.

Niewątpliwą korzyścią jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, przełamanie wstydu i budowanie pewności siebie. Realizowanie powierzonych zadań uczy samodzielności, a także wykonywania ich pod presją czasu. Ponieważ praca świadczona jest przeważnie w pozycji siedzącej, to wszelkie działania związane ze sprawowaniem funkcji asystenta ds. księgowości nie wymagają wysiłku fizycznego.

Jak zostać asystentem ds. księgowości

Osoba, która chce ubiegać się o to stanowisko powinna posiadać wykształcenie średnie ekonomiczne. Szansę mają również osoby z wykształceniem średnim ogólnym – po ukończeniu odpowiedniego szkolenia kierunkowego. Niezbędne jest także przyuczenie na stanowisku pracy. W firmach, które współpracują z zagranicznymi kontrahentami, może być wymagana znajomość języka obcego – zwłaszcza słownictwa związanego z finansami. Pracownik zatrudniony na tym stanowisku powinien stale poszerzać swoją wiedzę i brać udział w szkoleniach, które są organizowane przez instytucje specjalizujące się w zagadnieniach rachunkowo-podatkowych. Aby odnaleźć się na tym stanowisku trzeba być osobą cierpliwą, dokładną, komunikatywną i odpowiedzialną oraz posiadać zdolność do logicznego rozumowania.

Zarobki asystenta ds. księgowości

Wartość przeciętnego wynagrodzenia osoby pracującej na tym stanowisku wynosi 3400 zł brutto. Jeśli chodzi o przedział wynagrodzeń dla tego zawodu to szacunkowo jest to od około 2100 zł brutto do 5000 zł brutto. Co wpływa na wysokość wynagrodzenia? Przede wszystkim staż pracy (początkujący pracownik nie zarobi tyle, ile jego kolega po fachu z kilkuletnim stażem), wielkość firmy (duże firmy są w stanie zaoferować wynagrodzenie na poziomie zagranicznych korporacji), a także jej lokalizacja – dwie podobne firmy w różnych miastach mogą zaoferować takie wynagrodzenie, które znacznie od siebie odbiega. Na wyższe zarobki z pewnością mogą liczyć pracownicy krakowskich firm.

Gdzie najlepiej pracować jako asystent ds. księgowości

Najwyższe zarobki oferują przedsiębiorstwa w województwie małopolskim i mazowieckim. Wynagrodzenie w Krakowie może wynieść nawet 6000 zł, z kolei w Warszawie na poziomie około 4500 zł.

Za granicą, np. w Niemczech, przeciętna stawka godzinowa wynosi około 27/30 zł. Należy wziąć jednak pod uwagę, że życie w Niemczech jest dużo droższe niż w Polsce, co w rezultacie może być nieopłacalne.

Autor: Tomasz Nordyński

Tomasz Nordyński, redaktor portalu ABC-Podatki.pl, dziennikarz i copywriter finansowy oraz podatkowy. W wolnych chwilach skupiam się na zagadnieniach finansowych oraz administracyjnych.