Przedsiębiorca w Polsce dużą część spraw urzędowych może już dzisiaj załatwić on-line. . Dlatego, decydując się na rejestrację własnej firmy, dobrze zacząć od założenia Profilu Zaufanego. Posiadając Profil Zaufany możemy szybko i łatwo potwierdzić naszą tożsamość w kontaktach z administracją.
Lista spraw urzędowych, które przedsiębiorca może załatwić przez Internet, nieustannie się wydłuża. W taki sposób możemy nie tylko zarejestrówać firmę, ale również zgłosić zmianę danych firmy, załatwi sprawy w ZUS albo zarejestrować się do VAT.
Do czego służy Profil Zaufany
Profil
Zaufany jest przypisany do konkretnego PESEL i dzięki temu pozwala na
weryfikację tożsamości osoby załatwiającej sprawę urzędową. Działa tak,
jak podpis elektroniczny. Dzięki Profilowi Zaufanemu drukowanie i
podpisywanie papierowych dokumentów przestaje być konieczne, a sprawy
urzędowe można załatwić elektronicznie.
Jak założyć Profil Zaufany
Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby. Pierwszy to rejestracja w serwisie pz.gov.pl, wypełnienie wniosku i wizyta
w punkcie potwierdzającym profil. Drugi sposób nie wymaga osobistego
stawienia się w punkcie potwierdzającym i polega na założeniu Profilu
Zaufanego poprzez serwis bankowości internetowej. Dane użytkownika do
serwisu pz.gov.pl w tym przypadku przekazuje bank. Taką usługę świadczą:
platforma Envelo.pl, ING, Inteligo, Millennium, Banku Pekao, PKO BP,
Santander Consumer Bank, mBank i Alior Bank (aktualna lista na stronie
pz.gov.pl).
Profil Zaufany ważny jest 3 lata, ale jego ważność można przedłużać. Założenie Profilu jest bezpłatne.
Sprawy, które można załatwić używając Profilu Zaufanego
Używanie
Profilu Zaufanego umożliwia podpisywanie dokumentów, które wysyłamy do
urzędów drogą elektroniczną. Profilem można się posłużyć np. rejestrując
działalność, rejestrując VAT, załatwiając sprawy w ZUS, występując o
koncesje, podpisując JPK_VAT czy występując o zaświadczenie o
niezaleganiu z podatkami. Należy pamiętać, że Profilem Zaufanym nie
można natomiast podpisywać deklaracji i informacji podatkowych (do tego
celu służy serwis e-Deklaracje). Przy pomocy Profilu Zaufanego nie
załatwimy także niektórych spraw związanych z prowadzeniem spółek.
Profil Zaufany a podpis elektroniczny
Profil Zaufany służy do kontaktu z
administracją. Jest bezpłatny. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na
komunikację elektroniczną, mogą zamiast lub obok Profilu Zaufanego
posługiwać się także podpisem elektronicznym (kwalifikowanym). To
rozwiązanie, w przeciwieństwie do profilu Zaufanego jest płatne, ale
daje np. możliwość podpisywania dokumentów handlowych.
Więcej informacji na temat Profilu Zaufanego i podpisu elektronicznego znajdziesz na stronie biznes.gov.pl/profil