Każdy podatnik stara się jak może, żeby nie popełnić żadnego błędu w swoim rocznym zeznaniu podatkowym, ale wszyscy jesteśmy tylko ludźmi. Błędy się zdarzają i czasami jedna błędnie przepisana suma może być powodem problemów. Zdarza się też sytuacja gdy nagle okazuje się, że można było rozliczyć należną ulgę i przydałaby się szybka poprawka. Na szczęście polskie przepisy pozwalają na wprowadzenie poprawek, dzięki możliwości złożenia korekty.
Powody pomyłek bywają różne – czasami jest to zwykła pomyłka matematyczna, innym razem zdarzyć może się, że po czasie przypominamy sobie o jakimś niewielkim dodatkowym dochodzie z początku roku. Niezależnie od powodów błędu, warto wiedzieć, że przysługuje nam prawo korekty i wbrew pozorom nie jest to zadanie trudne. Korekta składana jest na identycznym formularzu co pierwsza wersja zeznania, w której doszło do pomyłki. Jednak trzeba pamiętać o dwóch ważnych czynnościach, które związane są ze składaniem korekty.
Po pierwsze, zwrócić należy uwagę na pole, w którym wybieramy cel składania zeznania. O ile wcześniej zaznaczaliśmy „złożenie zeznania” to tym razem wybrać należy pole „korekta zeznania” i to niezależnie czy czynność tą wykonujemy na formularzu papierowym czy przez sieć. Dzięki temu urząd zostaje poinformowanym o tym, że poprzednie zeznanie trzeba anulować.
Drugą ważną czynnością jest dołączenie do skorygowanego zeznania pisemnego wyjaśnienia, dotyczącego powodów, dla których korekta jest składana. W pisemnym oświadczeniu należy zawrzeć informacje o rodzaju pomyłki lub chęci uzupełnienia zeznania np. o brakujące ulgi. W przypadku składania korekty w formie formularza, wyjaśnienie dołączamy na piśmie, zaś w sytuacji gdy korektę wysyłamy przez sieć, oprogramowanie samodzielnie doda do formularza odpowiedni załącznik, w którym opisujemy sprawę.
Korektę należy złożyć jak najszybciej – unika się w ten sposób nieprzyjemności lub strat. Dzięki szybkiej reakcji szybciej uzyskamy zwrot nadpłaconego podatku lub unikniemy problemów związanych z niedopłatą. Czasami lepiej zdecydować się na korektę w wersji elektronicznej, gdyż w ten sposób formularz automatycznie trafia do bazy danych fiskusa i nie trzeba martwić się o opóźnienia. W razie zauważenia nieprawidłowości nie należy liczyć na to, że szczęśliwym trafem nikt nie zauważy pomyłki – samodzielne złożenie korekty i uregulowanie ewentualnych zaległości automatycznie powoduje, że urząd skarbowy nie będzie dążył do ukarania za przestępstwo skarbowe. Korekty nie złożymy w przypadku gdy fiskus prowadzi postępowanie podatkowe lub kontrolę podatkową dotyczącą pierwotnej deklaracji. Jeżeli urząd rozpoczął już kontrolę zeznania to niestety, ale prawo do wprowadzania zmian zawieszone zostaje na czas czynności.
W odpowiedzi na “Jak złożyć korektę PITu?”
Jezeli zlozyles juz pit online, osobiscie, czy tez poczta, ale zorientowales sie, ze zle go wypelniles zawsze mozesz zlozyc korekte. Korekte jednego PIT-u mozna skladac dowolna ilosc razy.