Oprócz wpisu do CEIDG procedura założenie własnej działalności gospodarczej wymaga wizyty w ZUS i Urzędzie Skarbowym. Zobacz, jakie kroki musisz spełnić, aby załatwić wszystkie formalności.
Pomysł i wybór formy działalności
Zakładanie firmy rozpoczyna się w momencie sformułowania pomysłu na własną działalność. Jeśli przedsiębiorca ustali w jakiej branży, chciałby działać, musi wybrać formę jej działalności. Przed podjęciem decyzji warto wziąć pod uwagę rodzaj działalności, ilość wspólników i możliwości finansowe. Przedsiębiorca ma do wyboru jednoosobową działalność, spółkę cywilną, a także jedną ze spółek osobowych i kapitałowych.
Wpis do CEIDG-1
Drugim krokiem w drodze do założenia własnego biznesu jest uzyskanie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym celu należy wypełnić i złożyć wniosek CEIDG-1. Wraz z nim składa się oświadczenie o braku orzeczonych zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Wniosek o wpis do CEIDG-1 jest jednocześnie zgłoszeniem do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego. Można go złożyć:
– w urzędzie gminy,
– wysłać listem poleconym do wybranej gminy (w tym przypadku list powinien być opatrzony własnoręcznym podpisem potwierdzonym przez notariusza)
– złożyć przez internet, w systemie CEIDG, przy użyciu podpisu elektronicznego, który jest weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu i jest potwierdzony profilem zaufanym ePUAP lub podpisem osobistym.
Wniosek CEIDG-1 zawiera jednocześnie:
– wniosek o nadanie numeru REGON,
– wniosek o nadanie numeru NIP,
– wniosek o formę opodatkowania podatkiem dochodowym,
– zgłoszenie płatnika składek do ZUS.
Wizyta w ZUS
Mimo że wraz z złożeniem wniosku CEIDG-1 następuje tylko zgłoszenie podatnika jako płatnika składek. W ciągu 7 dni od założenia działalności, przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić w ZUS osoby do ubezpieczenia. Jeśli założył firmę jednoosobową i chce ubezpieczyć tylko siebie, składa jeden dokument. Jeśli jednak zatrudnia pracowników, musi zgłosić każdego z nich. W tym celu musi wypełnić formularz ZUS ZUA.
Formalności związane z VAT
Jeśli przedsiębiorca prowadzi działalność polegającą na opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi w Urzędzie Skarbowym złożyć formularz VAT-R, który zarejestruje go w bazie podatników VAT. Rejestracji należy dokonać w terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej. Z kolei, właściciele spółki cywilnej w terminie 14 dni muszą złożyć deklarację PCC-3. Służy ona do wykazania obliczonej i odprowadzonej kwoty podatku od czynności cywilno-prawnych.
Założenie firmowego rachunku bankowego i wyrobienie pieczątki
Wbrew powszechnym opinią, założenie firmowego rachunku bankowego i posiadanie pieczęci firmowej wcale nie jest obowiązkiem przedsiębiorcy. Posiadanie konta firmowego jest konieczne, gdy zachodzą transakcje, których wartość przekracza 15 tysięcy euro. W innych przypadkach istnieje możliwość korzystania z prywatnego konta. Nie istnieją także żadne regulacje dotyczące obowiązku posiadania pieczątki firmowej. Zazwyczaj procedury Urzędu Skarbowego i banków powodują, że wyrobienie pieczęci staje się czynnością obowiązkową.
W odpowiedzi na “Jak założyć firmę? Poradnik krok po kroku”
W porównaniu do kiedyś, teraz założenie firmy to na prawdę proste zadanie, z którym sobie każdy Kowalski poradzi. Robota kopiuj-wklej.