Kategorie
Finanse Firma

Jak napisać dobry biznes plan?

Biznes plan jest dokumentem opisującym specyfikę i działalność  własnej firmy. Często gwarantuje sukces działalności. Zobacz jakie elementy musi zawierać.

Biznes plan jest źródłem informacji  o nowo powstałej firmie. Dokument pozwala dostrzec mocne i słabe strony przedsięwzięcia. Ułatwi dojść do wyznaczonych celów i dostrzec problemy przedsiębiorstwa. Musi uwzględniać opis przedsięwzięcia, opis produktu lub usługi, kadrę pracowniczą, charakterystykę rynku i konkurencji, analizę marketingu i reklamy oraz analizę finansową. Pisząc biznes plan pamiętaj, aby był on dostosowany do adresata. Bank zwróci największą uwagę na finansową stronę firmy, a inwestor skupi się na kwestiach merytorycznych projektu.

Dobry biznes plan, czyli jaki?

Dobry biznes plan jest napisany zrozumiałym językiem i powinien być szczegółowy. Jego treść powinna zachęcać do zadawania pytań. Dokument ma być przejrzysty i atrakcyjny wizualnie. Na początku dokumentu umieść spis treści, a na końcu streszczenie, które przykuje uwagę i skłoni do zapoznania się z całością biznes planu. Oprócz tego biznes plan powinien zawierać interesujące grafiki, wykresy i zestawienia.

Struktura biznes planu

  1. Charakterystyka przedsiębiorstwa

Pierwsza część biznes planu musi zawierać nazwę i formę prawną przedsiębiorstwa, przedmiot działalności, charakterystykę właścicieli firmy, misję i cele, otrzymane nagrody i wyróżnienia. Oprócz tego w tym miejscu muszą się znaleźć pełne dane teleadresowe przedsiębiorstwa.

  1. Charakterystyka produktu

W tym miejscu należy opisać przedmiot działalności nowego przedsiębiorstwa. Chodzi o cechy charakterystyczne produktu lub usługi, które wyróżniają je pośród konkurencji. Należy uwzględnić ich cenę a także dystrybucję.

  1. Kadra pracownicza

Niezbędne są informacje dotyczące liczby zatrudnianych pracowników, kadry zarządzającej, w tym doświadczeń, kwalifikacji, osiągnięć zawodowych. Oprócz tego warto przedstawić strukturę organizacyjną, podział obowiązków i politykę płacową.

  1. Charakterystyka rynku i konkurencji

Należy przedstawić tu rynek i otoczenie, w jakim będzie działać nowopowstała działalność. Oprócz tego trendy w branży, charakterystykę konkurencji i klientów. Aby przeanalizować mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, a także zagrożenia i szanse.

  1. Analiza marketingu i reklamy

W tej części dokumentu należy przedstawić strategię marketingową przedsiębiorstwa, sposoby promocji i reklamy produktu lub usługi, sposób dotarcia do klientów, Public Relations oraz budżet przewidziany na cele reklamowe.

  1. Analiza finansowa

W tej części należy przedstawić analizy i wyliczenia dotyczące sytuacji finansowej firmy. Muszą się tu znaleźć prognozowane przychody w stosunku do kosztów przedsiębiorstwa, rachunek przepływów środków pieniężnych, źródła finansowania działalności, analiza progu rentowności, a także stopa zwrotu zainwestowanych kapitału.

Autor: Tomasz Nordyński

Tomasz Nordyński, redaktor portalu ABC-Podatki.pl, dziennikarz i copywriter finansowy oraz podatkowy. W wolnych chwilach skupiam się na zagadnieniach finansowych oraz administracyjnych.

2 odpowiedzi na “Jak napisać dobry biznes plan?”

Największą zaletą biznes planu przed rozpoczęciem biznesu jest potwierdzenie/negacja tego, czy się na prawdę o wszystkim pomyślało. Robiłem kilka biznes planów i tylko jeden z nich zrobiłem od A do Z, wiedząc co, gdzie i w jaki sposób chcę zrobić. Tak czy siak polecam

Możliwość komentowania jest wyłączona.